Yalnızca otelcilerin, seyahat acentelerinin veya bilgi merkezlerinin karşı konulmaz teklifleri ve birinci sınıf hizmetleri değil, aynı zamanda şaşırtıcı bir şekilde Jaroslav Rudiš’in kitapları da turizmin büyümesine yardımcı olabilir. Yazar 2006 yılında Grandhotel romanını yayınladığında okuyucuları Ještěd’deki dağ otelini ve vericiyi görmek istedi. On üç yıl sonra, Winterberg’in son yolculuğunu bitirdikten sonra, bazıları acilen Liberec krematoryumunu ve Radniční sklípek restoranını görmek zorunda kaldı. Ama hepsinden önemlisi, hemen trene binip Orta Avrupa’da bir yere doğru yola çıkmak için büyük bir istek duydular.
Aynı arzu ve belki de daha güçlüsü, hem Lomnice nad Popelkou’da hem de Berlin’de ve aslında demiryolu raylarının gittiği her yerde evinde olan bir adamın Çekçe yayınlanan son kitabını okuduktan sonra bile pek çok kişi tarafından kesinlikle hissediliyor.
Elli bir yaşındaki yazar, oyun yazarı, sadece Demiryolu Kullanım Kılavuzu’ndan değil, aynı zamanda yemekli vagonu birkaç dakikalığına ürkütebilen sıla özleminden de bahsediyor, aynı zamanda Noel zamanından ya da “demiryolu insanlarının” neden Noel’i kutladığını da anlatıyor. Yeni Yıl zaten Aralık ayının başında ya da senarist ve MF DNES ile yaptığı röportajda birçok edebiyat ödülünün sahibi.
Çekçe basılan son kitabınız Demiryolunun Kullanım Kılavuzu, neredeyse tüm Avrupa’nın tren hatlarına ilişkin benzersiz, edebi ve hatta şiirsel bir rehberdir. Memleketiniz Lomnica’daki tren istasyonuna bir tür itirafla başlıyorsunuz. Ölüm ilanınızda “İlk fotoğraflarım Lomnica’daki tren istasyonunda çekildi” diye yazıyorsunuz. Peki sizin için yerel istasyon nedir ve bu küçük kasabanın neresi?
Yerel istasyon dünyaya açılan bir pencereydi ve hala da öyledir. Oraya gidiş-dönüş yolculuklarımın çoğu burada başlıyor ya da bitiyor. 1906’da burayı açtıklarında ve ilk tren buraya geldiğinde, internetin ortaya çıkışıyla ya da belki şimdi yapay zekanın keşfi ve gelişimiyle karşılaştırılabilecek kadar büyük bir devrimdi bu. Bu her şeyi değiştirdi. Tüm yerel fabrikalar birdenbire tüm Avrupa ağına bağlandı ve gelişmeye başladı.
Ayrıca demiryolunun ilk kez birçok insanın daha ileri bir yere gitmesine olanak sağladığını da anlamamız gerekiyor. O zamanlar erkekler savaşa gittiler, belki de dünyanın bir kısmını görme şansına sahip oldular, ancak çoğu insan yalnızca yürüme mesafesinde seyahat ediyordu. Ve birdenbire burada bir demiryolu açıldı ve çalışmak için Viyana’ya ya da Trieste’ye gidebildiler. Benzer bir hikayeyi birçok Orta Avrupa şehrinde bulabilirsiniz. Benim için Lomnica tren istasyonu birkaç saatte çok uzağa gidebileceğiniz bir yer, örneğin yukarıda bahsettiğim Trieste’desiniz, Gdańsk, İtalya, Viyana’ya kadar gidebilir ve Lomnica’dan yola çıkıp binebilirsiniz.
Bu kulağa inanılmaz geliyor…
Doğru, kendim test ettim. Hadi bir bakalım (cep telefonunu çıkarır ve üzerinde kurulu birçok demiryolu uygulamasından birine bakar). Örneğin Lomnice – Kopenhag. Tamamen açık! 5:06 Lomnice, 21:36 Kopenhag – ana istasyon. Ve sadece dört transfer. Ve bu oldukça iyi bir şekilde yapılabilir. Daha büyük sorun Prag’da, dokuz dakikalık bir transfer var ama Hamburg’da örneğin bir buçuk saatiniz var, yani onu görebilir, bir kahve içebilirsiniz. Ayrıca araba ile seyahat ederken olduğu kadar zorlu bir şekilde varmayacaksınız. Her şey sandığımızdan çok daha yakın.
Görüyorsunuz ve bana öyle geliyor ki burada demiryolu (ve aslında sadece demiryolu değil) sürekli lanetleniyor…
Ve bana öyle geliyor ki bu yanlış. Ne kadar inanılmaz, çok karmaşık bir sistem olduğunun ve bu kadar iyi çalışmasının bir mucize olduğunun hiç farkında değiliz. Burada azarlandığımız şeyler genellikle on dakika geç kalmak gibi önemsiz şeylerdir. Bazen Lomnice’den Prag’a giderken, kaç kez trafik sıkışıklığında bir yerde sıkışıp kalıyorum ve yolda bana ne olabileceğini hala bilmiyorum. Demiryolunda bir bağlantıyı kaçırsanız bile bir saat içinde bir şeyin yeniden çalışacağından eminsiniz. Ama dürüst olmak gerekirse burada sadece küfür etmek yok.
Jaroslav Rudiš, Lomnice nad Popelkou’daki istasyonda. Yazar, “Yerel istasyon dünyaya açılan bir pencereydi ve hala da öyledir” diyor.
Peki yolcular başka nerede takılıyor?
Bunu örneğin Avrupa’nın en iyi demiryollarından birine sahip olan İsviçre’de yaşadım. Üç dakika geciktikten sonra platformdaki bayan şimdiden “Typisch SBB!” diyor. (tipik SBB — İsviçre Federal Demiryollarının kısaltması — editörün notu). Veya demiryolunun buraya göre çok daha az güvenilir çalıştığı Almanya’da. Büyük gecikmeler oluyor, sistem yeterince kaynak ayırmıyor, uzun süredir ihmal ediliyor ama onlar bunun zaten farkındalar.
Sürekli gevezeliğe veya Havel’in aptal ruh haline rağmen Çeklerin bir demiryolu ülkesi olduğunu mu düşünüyorsunuz?
Bence biz büyük bir demiryolu ülkesiyiz, kilometre açısından Avrupa’nın en büyük demiryolu yolcuları arasında yer alıyoruz. Yüzde 100 ilk 10’dayız, hatta ilk beşte bile olduğumuzu düşünüyorum. Parçaları lanetliyoruz ama aynı zamanda onları da seviyoruz. Bu ilginç.
Benzersiz tren rehberinizde yemekli vagonlara ayrılmış Hospoda na kolej bölümü ilgimi çekti. Hatta her ülkedeki en lezzetli yemeklerin kişisel sıralamasını bile içerir (Çek Cumhuriyeti: sığır filetosu biftek, hemenex, bira; Almanya: patates kızartmasıyla körili sosis, mevsimlik vejetaryen yemekleri; Polonya: žurek, patatesli ve salatalı şnitzel, pierogi, vb.) . Demiryolları, istasyonlar, trenler ve etraftaki her şey başlı başına bir dünya içinde bir dünya, yemekli vagonlar da bana öyle geliyor ki bu dünyadaki bir başka mikro dünya…
Yemekli vagon, sıradan bir tren yolculuğunu seyahate ve deneyime dönüştüren şeydir. Benim için bu belki de tüm setteki en güzel araba. Bir şeyi itiraf edeyim: Bazen memleketim Berlin’i özlediğimde ve bazı nedenlerden dolayı buraya gidemediğimde, Çek yemekli vagonlu bir trene binip Berlin – Südkreuz ve Spandau istasyonları arasında yolculuk yapıyorum ve araba kullanıyorum. yaklaşık yarım saat boyunca. Hızlı bir öğle yemeği yiyorum, iki bira içiyorum ve aslında bir süreliğine Çek Cumhuriyeti’deyim, her ne kadar öyle olmasam da. Bunu inanılmaz bir deneyim olarak görüyorum. Ya da Macaristan’ın tadına varıyorsunuz, Almanya’daki Macar bağlantısına bağlanıyorsunuz ve bir süreliğine yine oradasınız. Yemekli arabalar tüm bunları mümkün kılıyor. Bu arada, bu bölüm okuyucularım arasında en popüler bölüm. O insanlar benim kitabımla o arabaları ziyaret ediyorlar.
İnsanda bir şeyin anlatıldığını görme isteği uyandıran tek eserinizin bu olmadığını hissediyorum. Wintenberg’in son gezisini okuduktan sonra ben de Sadová’ya savaş alanına, tabii ki trenle gitmek konusunda korkunç bir istek duydum…
Alois Nebel’de de aynısı başıma geldi, insanlar aniden Jesenicko’ya, ardından da Grandhotel’den sonra Liberec’e gitmeye başladı. Winterberg’den sonra böyle bir Winterberg turizmi de başladı. Liberec’e gidiyorsunuz, krematoryuma ve Belediye Binası mahzenine gidiyorsunuz, ardından yukarıda bahsedilen Sadová yakınındaki savaş alanına ve ardından Viyana’ya askeri-tarih müzesine gidiyorsunuz. Kitapla birlikte seyahat eden yüzlerce insan, Çekler, Almanlar, Avusturyalılar mutlaka olacaktır.
Bu Rehber’de de oluyor, belki daha da fazla. Geçenlerde Lomnica tren istasyonunun sevk memurundan dört Alman’ın indiğini ve burada, şehrin neresinde yaşadığımı sorduklarını söyleyen bir telefon aldım. Lomnica bira fabrikasında bana yine Alman turistlerin orada da yolunu kaybettiği söylendi. Kitapta anlattığım Çek yemekli vagonundaki efsanevi garson Bay Peterka’yı da pek çok kişi “kızdırıyor”. Bay Peterka daha sonra bana kendisinin ve kitabımın birlikte fotoğraflandığı fotoğrafları gönderiyor (cep telefonunda böyle fotoğraflardan birini gösterir).
Bu harika!
Her ne kadar insanlar insanların artık pek kitap okumadıklarını, sadece film ve Netflix izlediklerini söyleyip dursa da, edebiyatın hâlâ böyle bir güce sahip olabilmesinin harika olduğunu düşünüyorum. Ancak sonuçta kitabın bir kitaptan çok daha fazlası olduğunu düşünen geniş bir okuyucu kitlesi var.
Vikipedi sizi bir siderodromofil, yani demiryollarına karşı güçlü bir duygusal düşkünlüğü olan bir varlık olarak tanımlıyor. Kendinizden demiryolu işçisi olarak bahsediyorsunuz. Bu terimler için kendi tanımınız var mı?
Demiryolunun Kullanım Kılavuzu’nda da yer alan Viyanalı bir arkadaşımın çok güzel bir demiryolu insanı tanımı var. Kendisi bir rekor sahibi, yılda yaklaşık 160.000 kilometreyi pistlerde kat ediyor, Lomnica’da da beni ziyaret etti. Demiryolu insanını A noktasından B noktasına giden biri olarak algılar ama oraya K, L, M üzerinden rahatlıkla ulaşabilir. Çeşitli dönüşlere, dönüşlere, dolambaçlı yollara aldırmaz, gecikmelere aldırmaz, hatta tam tersine onları arar.
Peki ya sen ve Noel? Bana öyle geliyor ki Advent sezonu işinizde kesinlikle ihmal edilmiyor. Şans eseri, bugün neredeyse klasik bir “şarkı” haline gelen Alois Nebel filminden Neckář’nin Půlnoční şarkısını, “Lomnick okulu”ndan arkadaşınız Petr Pýcha’yla birlikte yazdığınız Çölde Noel tiyatro oyununu ve yakın zamanda aklıma geldi. Prag’daki küçük kitabınız Weihnachten…
Komik olan şu ki, Noel’i Çek Cumhuriyeti ile Almanya arasında geçirirken farklılıkları fark ediyorum. Ülkemizde yılın ana bayram yemeği Noel Günü’nde servis edilir, ancak örneğin partnerim kuzeybatı Almanya’dan geliyor ve güçlü bir Protestan geleneği var, bu nedenle 24 Aralık daha çok Büyük Perhiz’e benziyor – patates salatası, sosis , bu kadar. Oraya giden Noel Baba değil Weihnachtsmann’dır, temelde sadece ertesi gün kutlanır. Her iki Noel’i birleştirmekten, harmanlamaktan, oraya buraya bakmaktan, her ikisinden de deneyimler yaşamaktan keyif alıyorum.
Ama sazan balığı ve patates salatası için Çek Cenneti’ni sabırsızlıkla bekliyorum. Yukarıda adı geçen Petr Pýcha ile tatiller arasında buz havuzunda yüzmeye gitme geleneğimiz var ve ayrıca birçok saunayı da ziyaret ediyoruz. Ama aynı zamanda Ocak ayının başını da sabırsızlıkla bekliyorum, birkaç yıldır üst üste Lomnica’ya geliyorum, burada dinleniyorum, bira içmeye, saunaya, kahve içmeye gidiyorum. Bu benim rahatlamam gibi bir şey ve bunu gerçekten sabırsızlıkla bekliyorum.
Hiç demiryolu Noelini geçirdiniz mi?
Prag’da yaşadığımda evet. Doyurucu bir Noel Arifesi yemeğinin ardından Merkez İstasyon’da sağlık yürüyüşlerine çıkar, günün son trenlerini izlerdim. Ayrıca tüm trenler onları kaçırdığı için orada vakit geçiren insanları da izledi. Bunlar çok üzücü hikayeler, örneğin Alois Nebel’de ortaya çıktı. Noel’de istasyonları da düşünüyorum, çoğu için bunlar normal iş günleri çünkü trenlerin sürekli çalışması gerekiyor.
Jaroslav Rudiš Lomnice nad Popelkou’daki sinemada
Peki demiryolunda Yeni Yılın gelişi nasıl kutlanıyor?
Demiryolu insanları bunu daha önce, tarifelerin değiştiği Aralık ayının başında kutluyorlar. Artık çalışmayacak trenlere veda etmeye, yenilerini karşılamaya gidiyorlar.
Noel aynı zamanda bir seyahat zamanıdır; ailesini, arkadaşlarını, tanıdıklarını görmek için… Ve pek çok insan da bu saatlerde trene biniyor. Sizin için Avrupa’nın en güzel rotalarından birinin Viyana’dan Slovenya’ya ve Trieste’ye giden rota olduğunu biliyorum. Gelin ve harika yerli şarkılar hakkında ipucu verin…
Bölgede kalacağız çünkü Orta Avrupa’nın en güzel parkurlarından birinin Liberec’ten Stará Paka’ya ve oradan da Lomnice nad Popelkou’ya uzandığını düşünüyorum. Benim için evimin yolunun bu olduğunu biliyorum ama örneğin Tırnovo’dan Jizera nehri vadisinden Semil’e kadar olan bölüm gerçekten büyülü.
Bu arada, bu parkur Winterberg’in birlikte seyahat ettiği 1913 tarihli beedekr’de güzel bir şekilde anlatılıyor. Bu 1859’dan kalma hat, hâlâ aynı, aynı tüneller, aynı köprüler. Hatta o zamandan kalma demiryolu mimarisinin unsurlarını hala taşıyor. Örneğin Rychnov yakınındaki, Jablonec nad Nisou yakınındaki veya Libštát yakınındaki harika viyadükler. Bu binalar Trieste’ye giden Semmering Demiryolundan büyük ölçüde ilham alıyor. O sırada herkes hayretle bakıyordu. Bu arada geçen sene Frankfurter Allgemeine Zeitung için yazdığım Noel hikâyesi de Lomnice’den Stará Paka’ya giden motosiklette geçiyor. Buna Bohem Cennetinde Noel deniyor.
Aynı arzu ve belki de daha güçlüsü, hem Lomnice nad Popelkou’da hem de Berlin’de ve aslında demiryolu raylarının gittiği her yerde evinde olan bir adamın Çekçe yayınlanan son kitabını okuduktan sonra bile pek çok kişi tarafından kesinlikle hissediliyor.
Elli bir yaşındaki yazar, oyun yazarı, sadece Demiryolu Kullanım Kılavuzu’ndan değil, aynı zamanda yemekli vagonu birkaç dakikalığına ürkütebilen sıla özleminden de bahsediyor, aynı zamanda Noel zamanından ya da “demiryolu insanlarının” neden Noel’i kutladığını da anlatıyor. Yeni Yıl zaten Aralık ayının başında ya da senarist ve MF DNES ile yaptığı röportajda birçok edebiyat ödülünün sahibi.
Çekçe basılan son kitabınız Demiryolunun Kullanım Kılavuzu, neredeyse tüm Avrupa’nın tren hatlarına ilişkin benzersiz, edebi ve hatta şiirsel bir rehberdir. Memleketiniz Lomnica’daki tren istasyonuna bir tür itirafla başlıyorsunuz. Ölüm ilanınızda “İlk fotoğraflarım Lomnica’daki tren istasyonunda çekildi” diye yazıyorsunuz. Peki sizin için yerel istasyon nedir ve bu küçük kasabanın neresi?
Yerel istasyon dünyaya açılan bir pencereydi ve hala da öyledir. Oraya gidiş-dönüş yolculuklarımın çoğu burada başlıyor ya da bitiyor. 1906’da burayı açtıklarında ve ilk tren buraya geldiğinde, internetin ortaya çıkışıyla ya da belki şimdi yapay zekanın keşfi ve gelişimiyle karşılaştırılabilecek kadar büyük bir devrimdi bu. Bu her şeyi değiştirdi. Tüm yerel fabrikalar birdenbire tüm Avrupa ağına bağlandı ve gelişmeye başladı.
Ayrıca demiryolunun ilk kez birçok insanın daha ileri bir yere gitmesine olanak sağladığını da anlamamız gerekiyor. O zamanlar erkekler savaşa gittiler, belki de dünyanın bir kısmını görme şansına sahip oldular, ancak çoğu insan yalnızca yürüme mesafesinde seyahat ediyordu. Ve birdenbire burada bir demiryolu açıldı ve çalışmak için Viyana’ya ya da Trieste’ye gidebildiler. Benzer bir hikayeyi birçok Orta Avrupa şehrinde bulabilirsiniz. Benim için Lomnica tren istasyonu birkaç saatte çok uzağa gidebileceğiniz bir yer, örneğin yukarıda bahsettiğim Trieste’desiniz, Gdańsk, İtalya, Viyana’ya kadar gidebilir ve Lomnica’dan yola çıkıp binebilirsiniz.
Bu kulağa inanılmaz geliyor…
Doğru, kendim test ettim. Hadi bir bakalım (cep telefonunu çıkarır ve üzerinde kurulu birçok demiryolu uygulamasından birine bakar). Örneğin Lomnice – Kopenhag. Tamamen açık! 5:06 Lomnice, 21:36 Kopenhag – ana istasyon. Ve sadece dört transfer. Ve bu oldukça iyi bir şekilde yapılabilir. Daha büyük sorun Prag’da, dokuz dakikalık bir transfer var ama Hamburg’da örneğin bir buçuk saatiniz var, yani onu görebilir, bir kahve içebilirsiniz. Ayrıca araba ile seyahat ederken olduğu kadar zorlu bir şekilde varmayacaksınız. Her şey sandığımızdan çok daha yakın.
Görüyorsunuz ve bana öyle geliyor ki burada demiryolu (ve aslında sadece demiryolu değil) sürekli lanetleniyor…
Ve bana öyle geliyor ki bu yanlış. Ne kadar inanılmaz, çok karmaşık bir sistem olduğunun ve bu kadar iyi çalışmasının bir mucize olduğunun hiç farkında değiliz. Burada azarlandığımız şeyler genellikle on dakika geç kalmak gibi önemsiz şeylerdir. Bazen Lomnice’den Prag’a giderken, kaç kez trafik sıkışıklığında bir yerde sıkışıp kalıyorum ve yolda bana ne olabileceğini hala bilmiyorum. Demiryolunda bir bağlantıyı kaçırsanız bile bir saat içinde bir şeyin yeniden çalışacağından eminsiniz. Ama dürüst olmak gerekirse burada sadece küfür etmek yok.
Jaroslav Rudiš, Lomnice nad Popelkou’daki istasyonda. Yazar, “Yerel istasyon dünyaya açılan bir pencereydi ve hala da öyledir” diyor.
Peki yolcular başka nerede takılıyor?
Bunu örneğin Avrupa’nın en iyi demiryollarından birine sahip olan İsviçre’de yaşadım. Üç dakika geciktikten sonra platformdaki bayan şimdiden “Typisch SBB!” diyor. (tipik SBB — İsviçre Federal Demiryollarının kısaltması — editörün notu). Veya demiryolunun buraya göre çok daha az güvenilir çalıştığı Almanya’da. Büyük gecikmeler oluyor, sistem yeterince kaynak ayırmıyor, uzun süredir ihmal ediliyor ama onlar bunun zaten farkındalar.
Sürekli gevezeliğe veya Havel’in aptal ruh haline rağmen Çeklerin bir demiryolu ülkesi olduğunu mu düşünüyorsunuz?
Bence biz büyük bir demiryolu ülkesiyiz, kilometre açısından Avrupa’nın en büyük demiryolu yolcuları arasında yer alıyoruz. Yüzde 100 ilk 10’dayız, hatta ilk beşte bile olduğumuzu düşünüyorum. Parçaları lanetliyoruz ama aynı zamanda onları da seviyoruz. Bu ilginç.
Benzersiz tren rehberinizde yemekli vagonlara ayrılmış Hospoda na kolej bölümü ilgimi çekti. Hatta her ülkedeki en lezzetli yemeklerin kişisel sıralamasını bile içerir (Çek Cumhuriyeti: sığır filetosu biftek, hemenex, bira; Almanya: patates kızartmasıyla körili sosis, mevsimlik vejetaryen yemekleri; Polonya: žurek, patatesli ve salatalı şnitzel, pierogi, vb.) . Demiryolları, istasyonlar, trenler ve etraftaki her şey başlı başına bir dünya içinde bir dünya, yemekli vagonlar da bana öyle geliyor ki bu dünyadaki bir başka mikro dünya…
Yemekli vagon, sıradan bir tren yolculuğunu seyahate ve deneyime dönüştüren şeydir. Benim için bu belki de tüm setteki en güzel araba. Bir şeyi itiraf edeyim: Bazen memleketim Berlin’i özlediğimde ve bazı nedenlerden dolayı buraya gidemediğimde, Çek yemekli vagonlu bir trene binip Berlin – Südkreuz ve Spandau istasyonları arasında yolculuk yapıyorum ve araba kullanıyorum. yaklaşık yarım saat boyunca. Hızlı bir öğle yemeği yiyorum, iki bira içiyorum ve aslında bir süreliğine Çek Cumhuriyeti’deyim, her ne kadar öyle olmasam da. Bunu inanılmaz bir deneyim olarak görüyorum. Ya da Macaristan’ın tadına varıyorsunuz, Almanya’daki Macar bağlantısına bağlanıyorsunuz ve bir süreliğine yine oradasınız. Yemekli arabalar tüm bunları mümkün kılıyor. Bu arada, bu bölüm okuyucularım arasında en popüler bölüm. O insanlar benim kitabımla o arabaları ziyaret ediyorlar.
İnsanda bir şeyin anlatıldığını görme isteği uyandıran tek eserinizin bu olmadığını hissediyorum. Wintenberg’in son gezisini okuduktan sonra ben de Sadová’ya savaş alanına, tabii ki trenle gitmek konusunda korkunç bir istek duydum…
Alois Nebel’de de aynısı başıma geldi, insanlar aniden Jesenicko’ya, ardından da Grandhotel’den sonra Liberec’e gitmeye başladı. Winterberg’den sonra böyle bir Winterberg turizmi de başladı. Liberec’e gidiyorsunuz, krematoryuma ve Belediye Binası mahzenine gidiyorsunuz, ardından yukarıda bahsedilen Sadová yakınındaki savaş alanına ve ardından Viyana’ya askeri-tarih müzesine gidiyorsunuz. Kitapla birlikte seyahat eden yüzlerce insan, Çekler, Almanlar, Avusturyalılar mutlaka olacaktır.
Bu Rehber’de de oluyor, belki daha da fazla. Geçenlerde Lomnica tren istasyonunun sevk memurundan dört Alman’ın indiğini ve burada, şehrin neresinde yaşadığımı sorduklarını söyleyen bir telefon aldım. Lomnica bira fabrikasında bana yine Alman turistlerin orada da yolunu kaybettiği söylendi. Kitapta anlattığım Çek yemekli vagonundaki efsanevi garson Bay Peterka’yı da pek çok kişi “kızdırıyor”. Bay Peterka daha sonra bana kendisinin ve kitabımın birlikte fotoğraflandığı fotoğrafları gönderiyor (cep telefonunda böyle fotoğraflardan birini gösterir).
Bu harika!
Her ne kadar insanlar insanların artık pek kitap okumadıklarını, sadece film ve Netflix izlediklerini söyleyip dursa da, edebiyatın hâlâ böyle bir güce sahip olabilmesinin harika olduğunu düşünüyorum. Ancak sonuçta kitabın bir kitaptan çok daha fazlası olduğunu düşünen geniş bir okuyucu kitlesi var.
Vikipedi sizi bir siderodromofil, yani demiryollarına karşı güçlü bir duygusal düşkünlüğü olan bir varlık olarak tanımlıyor. Kendinizden demiryolu işçisi olarak bahsediyorsunuz. Bu terimler için kendi tanımınız var mı?
Demiryolunun Kullanım Kılavuzu’nda da yer alan Viyanalı bir arkadaşımın çok güzel bir demiryolu insanı tanımı var. Kendisi bir rekor sahibi, yılda yaklaşık 160.000 kilometreyi pistlerde kat ediyor, Lomnica’da da beni ziyaret etti. Demiryolu insanını A noktasından B noktasına giden biri olarak algılar ama oraya K, L, M üzerinden rahatlıkla ulaşabilir. Çeşitli dönüşlere, dönüşlere, dolambaçlı yollara aldırmaz, gecikmelere aldırmaz, hatta tam tersine onları arar.
Peki ya sen ve Noel? Bana öyle geliyor ki Advent sezonu işinizde kesinlikle ihmal edilmiyor. Şans eseri, bugün neredeyse klasik bir “şarkı” haline gelen Alois Nebel filminden Neckář’nin Půlnoční şarkısını, “Lomnick okulu”ndan arkadaşınız Petr Pýcha’yla birlikte yazdığınız Çölde Noel tiyatro oyununu ve yakın zamanda aklıma geldi. Prag’daki küçük kitabınız Weihnachten…
Komik olan şu ki, Noel’i Çek Cumhuriyeti ile Almanya arasında geçirirken farklılıkları fark ediyorum. Ülkemizde yılın ana bayram yemeği Noel Günü’nde servis edilir, ancak örneğin partnerim kuzeybatı Almanya’dan geliyor ve güçlü bir Protestan geleneği var, bu nedenle 24 Aralık daha çok Büyük Perhiz’e benziyor – patates salatası, sosis , bu kadar. Oraya giden Noel Baba değil Weihnachtsmann’dır, temelde sadece ertesi gün kutlanır. Her iki Noel’i birleştirmekten, harmanlamaktan, oraya buraya bakmaktan, her ikisinden de deneyimler yaşamaktan keyif alıyorum.
Ama sazan balığı ve patates salatası için Çek Cenneti’ni sabırsızlıkla bekliyorum. Yukarıda adı geçen Petr Pýcha ile tatiller arasında buz havuzunda yüzmeye gitme geleneğimiz var ve ayrıca birçok saunayı da ziyaret ediyoruz. Ama aynı zamanda Ocak ayının başını da sabırsızlıkla bekliyorum, birkaç yıldır üst üste Lomnica’ya geliyorum, burada dinleniyorum, bira içmeye, saunaya, kahve içmeye gidiyorum. Bu benim rahatlamam gibi bir şey ve bunu gerçekten sabırsızlıkla bekliyorum.
Hiç demiryolu Noelini geçirdiniz mi?
Prag’da yaşadığımda evet. Doyurucu bir Noel Arifesi yemeğinin ardından Merkez İstasyon’da sağlık yürüyüşlerine çıkar, günün son trenlerini izlerdim. Ayrıca tüm trenler onları kaçırdığı için orada vakit geçiren insanları da izledi. Bunlar çok üzücü hikayeler, örneğin Alois Nebel’de ortaya çıktı. Noel’de istasyonları da düşünüyorum, çoğu için bunlar normal iş günleri çünkü trenlerin sürekli çalışması gerekiyor.
Jaroslav Rudiš Lomnice nad Popelkou’daki sinemada
Peki demiryolunda Yeni Yılın gelişi nasıl kutlanıyor?
Demiryolu insanları bunu daha önce, tarifelerin değiştiği Aralık ayının başında kutluyorlar. Artık çalışmayacak trenlere veda etmeye, yenilerini karşılamaya gidiyorlar.
Noel aynı zamanda bir seyahat zamanıdır; ailesini, arkadaşlarını, tanıdıklarını görmek için… Ve pek çok insan da bu saatlerde trene biniyor. Sizin için Avrupa’nın en güzel rotalarından birinin Viyana’dan Slovenya’ya ve Trieste’ye giden rota olduğunu biliyorum. Gelin ve harika yerli şarkılar hakkında ipucu verin…
Bölgede kalacağız çünkü Orta Avrupa’nın en güzel parkurlarından birinin Liberec’ten Stará Paka’ya ve oradan da Lomnice nad Popelkou’ya uzandığını düşünüyorum. Benim için evimin yolunun bu olduğunu biliyorum ama örneğin Tırnovo’dan Jizera nehri vadisinden Semil’e kadar olan bölüm gerçekten büyülü.
Bu arada, bu parkur Winterberg’in birlikte seyahat ettiği 1913 tarihli beedekr’de güzel bir şekilde anlatılıyor. Bu 1859’dan kalma hat, hâlâ aynı, aynı tüneller, aynı köprüler. Hatta o zamandan kalma demiryolu mimarisinin unsurlarını hala taşıyor. Örneğin Rychnov yakınındaki, Jablonec nad Nisou yakınındaki veya Libštát yakınındaki harika viyadükler. Bu binalar Trieste’ye giden Semmering Demiryolundan büyük ölçüde ilham alıyor. O sırada herkes hayretle bakıyordu. Bu arada geçen sene Frankfurter Allgemeine Zeitung için yazdığım Noel hikâyesi de Lomnice’den Stará Paka’ya giden motosiklette geçiyor. Buna Bohem Cennetinde Noel deniyor.