Japon şirketin dünya çapında faaliyet gösteren yerel şubesi de bu yıl 31 Mart'ta mali yılını yaklaşık 10,5 milyar kronluk satışla bitirmeyi bekliyor.
Ağırlıklı olarak Volkswagen, Ford, Lamborghini, Suzuki, Toyota, Mercedes, Land Rover ve Porsche gibi otomobil firmalarına klima üreten firma, iki binden fazla kişinin geçimini sağlıyor. Bu yıl çalışan sayısının yaklaşık 2.100'e çıkması bekleniyor. Ancak bu pazarda genel olarak teknik açıdan yetkin insan eksikliği var.
“Profesyonel ve nitelikli işçi bulma konusunda pek iyi değiliz, onları burada eğitmemiz lazım. Dışarıdan pek iyi durumda değiliz ama yalnız değiliz” diyor Liberec'in Densa personel müdürü Jiří Heteš.
Şirketin ekip liderleri, makine ayarlayıcıları veya teknoloji uzmanları gibi kilit pozisyonları güçlendirmesi gerektiğini ekliyor. “Bunlar, üretime doğrudan dahil olan ve müşterilerimize sunduklarımızı yöneten kişilerdir. Bu bizim için bir numaralı önceliktir ve sanırım bizim türümizdeki çoğu şirket için de öyle,” diye açıklıyor Heteš ve manuel üretimden otomatik üretime teknolojik geçişin, operatör yönetiminin yanı sıra teknik becerilere de daha fazla talep getirdiğini ekliyor. “İnsanlara teknolojiyle nasıl çalışacaklarını öğretmeniz yeterli” diye ekliyor.
Üniversite ile işbirliği
Peki bunu nasıl yapmalı? Personel yöneticisine göre, örneğin tesis içerisinde önceden belirtilen eğitim ve niteliklerin iyileştirilmesi yoluyla. “Kendi kendimize yetmeye çalışıyoruz ama uzun süredir uzman şirketlerde çalışan yetiştirmeye odaklandık. Bugün bilgi ve becerileri şirket içinde aktarmaya çalışıyoruz” diye açıklıyor Heteš.
Liberec'teki Densa'nın üretim müdürü Lukáš Starý, şirketin gerekli gücü kazanmadaki bir sonraki adımının okullarla daha da yakın işbirliği olduğunu ekliyor. Bir dereceye kadar işe yarıyor ama ırkın hayal edeceği şekilde değil.
“Yerel Teknik Üniversite ile oldukça iyi işbirliği yapıyoruz. Bazı öğrenciler bizimle diploma tezi yapıyor, biz de onlara üretimle ilgili fikir vereceğiz. Bu sayede geleceğin teknik odaklı meslektaşlarını yetiştiriyoruz. Ancak bunu daha alt yönetime, eksperler gibi daha düşük uzmanlığa aktarmamız gerekecek. Bu nedenle ortaöğretim okulları ve meslek okullarıyla daha fazla iş birliği yapmak istiyoruz. Bu yıl öğrencilere yönelik bir burs programı sunmak istiyoruz” diyor Starý.
Heteš'e göre Denso, diğer şeylerin yanı sıra, işe alım ajansları aracılığıyla işe aldığı çalışan sayısını azaltmak istiyor. “Geçen yıl bu insanlardan yüzde onunu almayı planlamıştık ama şu anda gerçek şu ki bunların sayısı yüzde yirmi beşin üzerinde. Bunun nedeni, talebin öngörülemezliği ve müşteri isteklerine hızlı yanıt verme ihtiyacıdır. Bu, çok esnek olmanız gerektiği anlamına geliyor ve bu, çalışanların düzenine pek uymuyor”, diye açıklıyor Heteš. “Ancak bu yıl düzenli çalışanların payını artırmayı ve acente çalışanlarının yüzde on ila on beşine ulaşmayı planlıyoruz.”
Satışlar istikrarlı
Üst yönetim ikramiyeleri hariç ortalama maaşın 36.000 kron civarında olduğu bir şirkette, bu mali yılda 10,5 milyar kron kazanmayı bekliyorlar.
Personel müdürü, “Avrupa'daki otomotiv endüstrisinin çalkantılı zamanlar geçirmesine rağmen satış hacmini aşağı yukarı sabit bir seviyede tutmayı başarıyoruz” diye açıklıyor.
Yeni işçilerin eğitiminde daha fazla bağımsızlığa ek olarak, Liberec'teki dış kaynaklara da daha az bağımlı olmak istiyorlar.
“Özellikle alet ve ekipman üretiminde pek çok dış hizmetten yararlanıyoruz. Burada daha fazla kendi kendimize yetmek ve dolayısıyla çok daha verimli olmak istiyoruz. Mesela yeni bir makine imalat birimi oluşturmaya çalışıyoruz. Bu konuda Dens'imizin tüm tarihi boyunca ana şirkete bağımlı olduk”, diye açıklıyor bölgesel şehirde yirmi üç yıldır faaliyet gösteren şirketin personel müdürü.
Ağırlıklı olarak Volkswagen, Ford, Lamborghini, Suzuki, Toyota, Mercedes, Land Rover ve Porsche gibi otomobil firmalarına klima üreten firma, iki binden fazla kişinin geçimini sağlıyor. Bu yıl çalışan sayısının yaklaşık 2.100'e çıkması bekleniyor. Ancak bu pazarda genel olarak teknik açıdan yetkin insan eksikliği var.
“Profesyonel ve nitelikli işçi bulma konusunda pek iyi değiliz, onları burada eğitmemiz lazım. Dışarıdan pek iyi durumda değiliz ama yalnız değiliz” diyor Liberec'in Densa personel müdürü Jiří Heteš.
Şirketin ekip liderleri, makine ayarlayıcıları veya teknoloji uzmanları gibi kilit pozisyonları güçlendirmesi gerektiğini ekliyor. “Bunlar, üretime doğrudan dahil olan ve müşterilerimize sunduklarımızı yöneten kişilerdir. Bu bizim için bir numaralı önceliktir ve sanırım bizim türümizdeki çoğu şirket için de öyle,” diye açıklıyor Heteš ve manuel üretimden otomatik üretime teknolojik geçişin, operatör yönetiminin yanı sıra teknik becerilere de daha fazla talep getirdiğini ekliyor. “İnsanlara teknolojiyle nasıl çalışacaklarını öğretmeniz yeterli” diye ekliyor.
Üniversite ile işbirliği
Peki bunu nasıl yapmalı? Personel yöneticisine göre, örneğin tesis içerisinde önceden belirtilen eğitim ve niteliklerin iyileştirilmesi yoluyla. “Kendi kendimize yetmeye çalışıyoruz ama uzun süredir uzman şirketlerde çalışan yetiştirmeye odaklandık. Bugün bilgi ve becerileri şirket içinde aktarmaya çalışıyoruz” diye açıklıyor Heteš.
Liberec'teki Densa'nın üretim müdürü Lukáš Starý, şirketin gerekli gücü kazanmadaki bir sonraki adımının okullarla daha da yakın işbirliği olduğunu ekliyor. Bir dereceye kadar işe yarıyor ama ırkın hayal edeceği şekilde değil.
“Yerel Teknik Üniversite ile oldukça iyi işbirliği yapıyoruz. Bazı öğrenciler bizimle diploma tezi yapıyor, biz de onlara üretimle ilgili fikir vereceğiz. Bu sayede geleceğin teknik odaklı meslektaşlarını yetiştiriyoruz. Ancak bunu daha alt yönetime, eksperler gibi daha düşük uzmanlığa aktarmamız gerekecek. Bu nedenle ortaöğretim okulları ve meslek okullarıyla daha fazla iş birliği yapmak istiyoruz. Bu yıl öğrencilere yönelik bir burs programı sunmak istiyoruz” diyor Starý.
Heteš'e göre Denso, diğer şeylerin yanı sıra, işe alım ajansları aracılığıyla işe aldığı çalışan sayısını azaltmak istiyor. “Geçen yıl bu insanlardan yüzde onunu almayı planlamıştık ama şu anda gerçek şu ki bunların sayısı yüzde yirmi beşin üzerinde. Bunun nedeni, talebin öngörülemezliği ve müşteri isteklerine hızlı yanıt verme ihtiyacıdır. Bu, çok esnek olmanız gerektiği anlamına geliyor ve bu, çalışanların düzenine pek uymuyor”, diye açıklıyor Heteš. “Ancak bu yıl düzenli çalışanların payını artırmayı ve acente çalışanlarının yüzde on ila on beşine ulaşmayı planlıyoruz.”
Satışlar istikrarlı
Üst yönetim ikramiyeleri hariç ortalama maaşın 36.000 kron civarında olduğu bir şirkette, bu mali yılda 10,5 milyar kron kazanmayı bekliyorlar.
Personel müdürü, “Avrupa'daki otomotiv endüstrisinin çalkantılı zamanlar geçirmesine rağmen satış hacmini aşağı yukarı sabit bir seviyede tutmayı başarıyoruz” diye açıklıyor.
Yeni işçilerin eğitiminde daha fazla bağımsızlığa ek olarak, Liberec'teki dış kaynaklara da daha az bağımlı olmak istiyorlar.
“Özellikle alet ve ekipman üretiminde pek çok dış hizmetten yararlanıyoruz. Burada daha fazla kendi kendimize yetmek ve dolayısıyla çok daha verimli olmak istiyoruz. Mesela yeni bir makine imalat birimi oluşturmaya çalışıyoruz. Bu konuda Dens'imizin tüm tarihi boyunca ana şirkete bağımlı olduk”, diye açıklıyor bölgesel şehirde yirmi üç yıldır faaliyet gösteren şirketin personel müdürü.