Karel Hubáček halen prestijli August Perret Ödülü'nün tek Çek sahibidir. Ünlü mimarlık stüdyosu SIAL'in kurucu ortağı, yüz yıl önce 23 Şubat 1923'te doğdu.
Amiral gemisi ve ödüllü binasının (Ještěd'deki otel ve radyo istasyonu) tören açılışına davet edilmemesi ve daha sonra Perret Ödülü için Arjantin'in Buenos Aires'ine gitmesine bile izin verilmemesi üzücü. Görünüşe göre 1968'de İki Bin Kelime dilekçesini imzaladığı için. Belki de çok özgür düşündüğü ve yarattığı için.
Son medya röportajlarından birinde bunu şöyle hatırladı: “Oraya girmeme izin verilmedi. Yerel yetkililer Husák'a Hubáček'in kesinlikle orada olmaması gerektiğini açıkladığında, kendisinin onlara on üçüncü havari olarak benden korktuğunu söylediği iddia edildi. Kendimi kötü hissettim. Dışarıda oturuyordum, Husák'ın sütunuyla nasıl geldiğini gördüm. Daha sonra kendimi toparlayıp eve gittim. Bu örnekte sosyalizmin işleyişinin absürd yönlerinin açıkça görülebileceğini düşünüyorum.”
Liberec'te eşsiz bir atmosfer
Katı normalleştirmede, dönen bir hiperboloitin zamansız şeklindeki bir vericinin ve bir otelin yaratılması bir mucize haline geldi. Liberec'teki Kuzey Bohemya Müzesi'nin küratörü Luděk Lukuvka, bir süre önce Ještěd'deki binaya esas olarak iki çağdaş yaklaşımın olduğunu hatırlattı.
“Geleneksel-muhafazakar denilebilir, yani yanında verici bulunan klasik bir dağ kulübesi. Sonra biraz daha cesur ama yine de eski Ještěd'e göndermeler içeren tasarımlar vardı. Nostalji hakimdi, kimse zirvede biraz moda olmasını istemiyordu. Ama sonra Karel Hubáček geldi ve her şeyi altüst etti” diye inanıyordu küratör.
Ayrıca, Liberec'teki altmışlı yılların başlarındaki atmosferin, her ne kadar ülke Komünist Parti liderliğinde katı bir rejim tarafından yönetilse de, bir bakıma benzersiz olduğunu düşünüyordu. “Yalnızca jürinin Hubáček'in teklifini uygulama cesareti nedeniyle değil, aynı zamanda mimari yarışmanın hızı açısından da. Starý Ještěd Ocak 1963'te yandı ve Mart ayında zaten bir rekabet vardı. Bugünün standartlarına göre bile bu duyulmamış ve muhtemelen imkansızdır. Ama sonra yeni bir Ještěd için büyük bir açlık vardı,” diye açıklayan Lukuvka, yanmış binanın bugünlerde bile muhtemelen ancak saygıyla onarılacağını ekledi.
Ještěd ve Karl Hubáček'in kendisi hakkında zaten çok şey yazıldı, ancak mimarın yalnızca yüzyılın Çek binasının yaratıcısı olmadığını hatırlamakta fayda var.
Diğer önemli projeler arasında örneğin şunlar yer alıyor: Doksy'deki Kino Máj, Teplice'de konser salonu bulunan bir kültür merkezi, Prag'ın Libuša'sında bir hava durumu kulesi, Liberec'te artık kullanılmayan Ještěd mağazası veya Yemen'in Eden'inde bir verici.
Büyükbaba kısayolları kullanmadı, torununu hatırlıyor
Hubáček'in torunu Petr, büyükbabasını fikirlerinden sapmayan ve onları hedefe ulaştıran bir kişi olarak anıyor.
“Büyükbabamı hatırladığım kadarıyla hiçbir zaman aceleyle bir şey üretmedi ve onun yüz yılının gelecek nesiller için daha fazla örtüşen bir düşünce çerçevesi olduğunu düşünüyorum. Günümüz bilgisayar çağında mümkün olan tüm kısayollar ve hızlandırmalar giderek azalıyor, fikirler giderek kesiliyor, kısayollara başvuruluyor. Büyükbaba bunu yapmadı, varış noktasına kısayollar veya dolambaçlı yollar olmadan ulaştı. Bu şimdi göze çarpıyor ve mirasının hala hayatta olduğuna sevindim” diye düşündü torunu.
Hubáček'in 2011'deki ölümünden sonra, ünlü mimar David Vávra şunları söyledi: “O, sosyalist planlı inşaatın sınırlı olanaklarına rağmen, Ještěd sırtından Ještěd sırtını yaratmayı başaran bir mimari vizyonerdi. Hem uzmanların hem de kamuoyunun görüşüne göre 20. yüzyılın güzel binası.” Hubáček böylece Birinci Cumhuriyet'in olağanüstü yazarlarını ve aynı zamanda Kadife Devrim sonrası özgür dönemin mimarlarını da mağlup etti. Buna ek olarak, çağdaş mimarinin şekli üzerinde hala etkisi olan çok güçlü SIAL stüdyosunun kurucu ortağı oldu.”
Ev ve Ještěd turları
Hubáček'in yüzüncü yılı Teknik Üniversite, Kuzey Bohemya Müzesi veya Bölge Galerisi tarafından anılacak. Örneğin müze, 12 Haziran – 6 Ekim tarihleri arasında Hubáček'e adanan sergi için Liberec Bölgesi tarafından satın alınan mimarın evine rehberli turlar sunacak. İlgilenenler bugünden itibaren www.dumkh.cz adresinden evin sanal turuna katılabilirler. Şehir ayrıca yaz aylarında Ještěd'e çevrimiçi turlar başlatmak istiyor.
Geçtiğimiz hafta, Ulusun Hafızası'nın Kuzey Bohemya şubesi tarafından hazırlanan kısa filmin galası Liberec Üniversitesi salonunda yapıldı. Hafızanın Kuzey Bohemya şubesinin yöneticisi Michaela Pavlatová, “Bu, karanlık normalleşme denizinde düzinelerce genç mimara gösterilen yönü meslektaşların, arkadaşların ve ailenin anılarında yakalayan Maják Hubáček adlı bir belgesel” dedi. millet.
Mimar Zdeněk Zavřel, Liberec Üniversitesi'ndeki Karel Hubáček'in Atölyesi'ndeki sergi panelindeki metin aracılığıyla Liberec'i değiştiren adamdan öğrendiklerimize dikkat çekiyor: “1970'lerin zor durumunda bile her zaman denenmiş ve doğru olana sadık kalın. 'Korkma ve çalma!' Karmaşık durumlarda, sağduyunuzu koruyun ve sorunları ve insanları siyah-beyaz şemalara göre basitleştirmeyin, adalet ve sosyal koşullar konusunda temel duyguyu koruyun, etrafınızı benzer ideallere sahip (genç) insanlarla çevreleyin ve onlara gerekli desteği verin. tüm çabaların bir şey için olduğunu hissetmek.”
Amiral gemisi ve ödüllü binasının (Ještěd'deki otel ve radyo istasyonu) tören açılışına davet edilmemesi ve daha sonra Perret Ödülü için Arjantin'in Buenos Aires'ine gitmesine bile izin verilmemesi üzücü. Görünüşe göre 1968'de İki Bin Kelime dilekçesini imzaladığı için. Belki de çok özgür düşündüğü ve yarattığı için.
Son medya röportajlarından birinde bunu şöyle hatırladı: “Oraya girmeme izin verilmedi. Yerel yetkililer Husák'a Hubáček'in kesinlikle orada olmaması gerektiğini açıkladığında, kendisinin onlara on üçüncü havari olarak benden korktuğunu söylediği iddia edildi. Kendimi kötü hissettim. Dışarıda oturuyordum, Husák'ın sütunuyla nasıl geldiğini gördüm. Daha sonra kendimi toparlayıp eve gittim. Bu örnekte sosyalizmin işleyişinin absürd yönlerinin açıkça görülebileceğini düşünüyorum.”
Liberec'te eşsiz bir atmosfer
Katı normalleştirmede, dönen bir hiperboloitin zamansız şeklindeki bir vericinin ve bir otelin yaratılması bir mucize haline geldi. Liberec'teki Kuzey Bohemya Müzesi'nin küratörü Luděk Lukuvka, bir süre önce Ještěd'deki binaya esas olarak iki çağdaş yaklaşımın olduğunu hatırlattı.
“Geleneksel-muhafazakar denilebilir, yani yanında verici bulunan klasik bir dağ kulübesi. Sonra biraz daha cesur ama yine de eski Ještěd'e göndermeler içeren tasarımlar vardı. Nostalji hakimdi, kimse zirvede biraz moda olmasını istemiyordu. Ama sonra Karel Hubáček geldi ve her şeyi altüst etti” diye inanıyordu küratör.
Ayrıca, Liberec'teki altmışlı yılların başlarındaki atmosferin, her ne kadar ülke Komünist Parti liderliğinde katı bir rejim tarafından yönetilse de, bir bakıma benzersiz olduğunu düşünüyordu. “Yalnızca jürinin Hubáček'in teklifini uygulama cesareti nedeniyle değil, aynı zamanda mimari yarışmanın hızı açısından da. Starý Ještěd Ocak 1963'te yandı ve Mart ayında zaten bir rekabet vardı. Bugünün standartlarına göre bile bu duyulmamış ve muhtemelen imkansızdır. Ama sonra yeni bir Ještěd için büyük bir açlık vardı,” diye açıklayan Lukuvka, yanmış binanın bugünlerde bile muhtemelen ancak saygıyla onarılacağını ekledi.
Ještěd ve Karl Hubáček'in kendisi hakkında zaten çok şey yazıldı, ancak mimarın yalnızca yüzyılın Çek binasının yaratıcısı olmadığını hatırlamakta fayda var.
Diğer önemli projeler arasında örneğin şunlar yer alıyor: Doksy'deki Kino Máj, Teplice'de konser salonu bulunan bir kültür merkezi, Prag'ın Libuša'sında bir hava durumu kulesi, Liberec'te artık kullanılmayan Ještěd mağazası veya Yemen'in Eden'inde bir verici.
Büyükbaba kısayolları kullanmadı, torununu hatırlıyor
Hubáček'in torunu Petr, büyükbabasını fikirlerinden sapmayan ve onları hedefe ulaştıran bir kişi olarak anıyor.
“Büyükbabamı hatırladığım kadarıyla hiçbir zaman aceleyle bir şey üretmedi ve onun yüz yılının gelecek nesiller için daha fazla örtüşen bir düşünce çerçevesi olduğunu düşünüyorum. Günümüz bilgisayar çağında mümkün olan tüm kısayollar ve hızlandırmalar giderek azalıyor, fikirler giderek kesiliyor, kısayollara başvuruluyor. Büyükbaba bunu yapmadı, varış noktasına kısayollar veya dolambaçlı yollar olmadan ulaştı. Bu şimdi göze çarpıyor ve mirasının hala hayatta olduğuna sevindim” diye düşündü torunu.
Hubáček'in 2011'deki ölümünden sonra, ünlü mimar David Vávra şunları söyledi: “O, sosyalist planlı inşaatın sınırlı olanaklarına rağmen, Ještěd sırtından Ještěd sırtını yaratmayı başaran bir mimari vizyonerdi. Hem uzmanların hem de kamuoyunun görüşüne göre 20. yüzyılın güzel binası.” Hubáček böylece Birinci Cumhuriyet'in olağanüstü yazarlarını ve aynı zamanda Kadife Devrim sonrası özgür dönemin mimarlarını da mağlup etti. Buna ek olarak, çağdaş mimarinin şekli üzerinde hala etkisi olan çok güçlü SIAL stüdyosunun kurucu ortağı oldu.”
Ev ve Ještěd turları
Hubáček'in yüzüncü yılı Teknik Üniversite, Kuzey Bohemya Müzesi veya Bölge Galerisi tarafından anılacak. Örneğin müze, 12 Haziran – 6 Ekim tarihleri arasında Hubáček'e adanan sergi için Liberec Bölgesi tarafından satın alınan mimarın evine rehberli turlar sunacak. İlgilenenler bugünden itibaren www.dumkh.cz adresinden evin sanal turuna katılabilirler. Şehir ayrıca yaz aylarında Ještěd'e çevrimiçi turlar başlatmak istiyor.
Geçtiğimiz hafta, Ulusun Hafızası'nın Kuzey Bohemya şubesi tarafından hazırlanan kısa filmin galası Liberec Üniversitesi salonunda yapıldı. Hafızanın Kuzey Bohemya şubesinin yöneticisi Michaela Pavlatová, “Bu, karanlık normalleşme denizinde düzinelerce genç mimara gösterilen yönü meslektaşların, arkadaşların ve ailenin anılarında yakalayan Maják Hubáček adlı bir belgesel” dedi. millet.
Mimar Zdeněk Zavřel, Liberec Üniversitesi'ndeki Karel Hubáček'in Atölyesi'ndeki sergi panelindeki metin aracılığıyla Liberec'i değiştiren adamdan öğrendiklerimize dikkat çekiyor: “1970'lerin zor durumunda bile her zaman denenmiş ve doğru olana sadık kalın. 'Korkma ve çalma!' Karmaşık durumlarda, sağduyunuzu koruyun ve sorunları ve insanları siyah-beyaz şemalara göre basitleştirmeyin, adalet ve sosyal koşullar konusunda temel duyguyu koruyun, etrafınızı benzer ideallere sahip (genç) insanlarla çevreleyin ve onlara gerekli desteği verin. tüm çabaların bir şey için olduğunu hissetmek.”