Kiralama sektörü araç bulamadı – Araba Haberleri

schomberger

Global Mod
Global Mod
Kiralama sektörü araç bulamadı – Araba Haberleri



19.12.2022 12:28
Haber Kaynağı: Mehmet Ali Kantarcı


Çip krizi ve tedarik zinciri gibi sorunların yaşandığı 2022 yılında vasıta kiralama sektörü talep ettiği kadar aracını yenileyemedi. TOKKDER (Tüm Oto Kiralama Kuruluşları Derneği) İnan Ekici otomotiv pazarında sunma talep dengesinin bozulmasının 2022 yılının ilk 9 ayında vasıta kiralama sektörünü dahi etkilediğini söyledi. Ekici şunları kaydetti:

“Hem kısa hem dahi uzun dönemli vasıta kiralamadaki talebe rağmen tedarikte yaşanan aksaklıklar vasıta kiralama şirketlerinin ihtiyaç tanık araçlara erişimini zorlaştırdı. Sektörümüz, nema potansiyeli olmasına rağmen, istek edilen vasıta filosu büyüklüğüne ulaşamadı. Tüm yerde gelişmelere karşın, 2022 yılının ilk 9 ayında operasyonel vasıta kiralama sektörünün vasıta parkında küçük dahi olsa yukarı yönlü tek hareket gerçekleştiğini gördük. Sektör, yılın ilk 9 ayında 22 milyar 100 milyon TL’lik yeni vasıta yatırımı yaparak 44 1000 500 tane uzlaştıran filosuna kattı. Sektörün etkin anıtsal ise 72 milyar 100 milyon TL’yi önemli. Araç bulunurluğu ve finansman olanaklarına tâbi olarak sektörümüzün 2022 yılını 2021 yılına göre tek miktar nema ile kapatacağını tahmin ediyorum.”


Günlük kiralama büyüdü

Günlük kiralama tarafında ise 2022 yılında, pandeminin seyrindeki olumlu gelişmeler ve turizmdeki canlanmaya tâbi olarak, oldukça iyi tek yaz sezonu geçirildi. Günlük vasıta kiralamada 2022 yılını 2021 yılına göre yüzde 15 – 20 seviyelerinde tek nema öngörülüyor. Seyrin nitelik şekilde sürme etmesi durumunda 2023 yılında yüzde 10-15 oranında tek nema beklentisi yer alıyor. Sektör temsilcileri müşterilerini vasıtasız tutmak namına çözümler üretiyor, yeri geldiğinde müşterilerinin vasıta kiralama kontratlarının süresini uzatıyor ya bile 2. el vesait kiralıyor. Ekici sözlerini şöyle dürdürdü:

“Artan vasıta maliyetleri sebebi ile sektör müşterileri dahi yerde dönemde vasıta politikalarında tadil yaparak henüz ekonomik, henüz az tesisat seviyesine sahip araçlara yöneliyorlar. Ekonomik olarak zor tek dönemden geçilmesine karşın vasıta kiralama satın almaya kıyasla her zaman henüz avantajlı. Araç kiralama kuruluşları araçları henüz uygun maliyetlerle sağlıyor, hasar yönetimi, ihtimam, kış lastiği gibi pek sayı unsuru yöneterek maliyet avantajını müşterilerine yansıtıyor Dengeli tek ekonomi olduğu sürece hem operasyonel vasıta kiralama hem dahi kısa devre vasıta kiralama sektörü büyümeye sürme edecektir. Kiralama, ülkemizde olduğu gibi materyalizm bile büyüyor. Türkiye’dahi 1.000 kişi başına sakıt otomobil sayısı, şirketlerin vasıta parkı anıtsal ve yerde parklardaki kiralama yöntemiyle müktesep vasıta sayısı bile dikkate alındığında, sektörümüzün ilerleyecek sayı yolu olduğunu düşünüyorum.”

Sahiplik yerine kullanım

Ekici pandemi öncesi yaşanmaya başlanan “sahiplik yerine kullanım” ana akımının önümüzdeki dönemde henüz bile artacağını vurguladı. Ekici,”Paylaşım ekonomisinin ivmelenmesiyle vasıta sahipliği içildikten yeni kuşağın öncelikleri arasında yer almıyor. Avrupa ve Amerika’bile “Y” nesli tek süredir vasıta sahipliği yerine kiralama sistemini tercih ediyor. Z kuşağı ile vasıta sahipliğine ilgi giderek azalıyor. Araç paylaşımı sektörünün hızla büyüyüp gelişerek geleceğin iş modeli olacağı öngörülüyor.Türkiye’dahi Z kuşağının yüzde 56’sı otomobili yalnızca tek ulaşım uzlaştıran olarak görüyor. Yeni nesil tüketiciler, mobilitede “kullanıma-dayalı-ödeme” tercih ediyor; paylaşımlı bisiklet, elektrikli bisiklet, scooter/motorlu scooter kullanımı artıyor. Müşteri tarafında paylaşım ekonomisinde yaşatkan gelenekçilik ana unsur ise “tasarruf”. Bu noktadan hareketle, görünen o ki vasıta paylaşım sektörünü 10 seneden kısa tek sürede 5 kat gibi inanılmaz tek nema bekliyor. Küresel rakamlara bakarsak, 2017 yılında 36 milyon üyesi olan vasıta paylaşım pazarının üye sayısının 2021 yılında 47,5 milyona ulaştığını görüyoruz. 2026 yılında ise yerde sayının 60 milyonu aşacağı tahmin ediliyor.” dedi.

Gelecekte enerji tasarrufu henüz fazla ön planda olacak; sürdürülebilir teknolojilere henüz sayı yatırım yapılacak, kademeli olarak önce tam elektrikli ve sonra bile otonom araçları hem paylaşım hem kiralama sektöründe kullanıyor olacağız. Kiralama yöntemi sayesinde tüketiciler, elektrikli araçları mukaddime maliyeti ve ikinci el fiyat müphemiyet riski olmaksızın, makul aylık kira ödemeleri ile edinebilecekler.

2030’bile Avrupa’bile yeni vasıta satışlarının yüzde 40’ının hibrit ve yüzde 55’inin elektrikli olması bekleniyor. Mega trendlerin yarattığı etkiler sonucu mobilite ekosistemi evrilerek vasıta paylaşımı, üyelik modelleri, filo yönetimi, platform hizmetleri sağlayıcıları vb. yeni iş modelleriyle zenginleşecek.


Yasal Uyarı: Sitemiz tasarım aşamasındadır ve tüm içerikler hayal ürünüdür. Gerçek kişi ve kurumlar ile benzerlikleri tamamen tesadüfidir. İçerikler haber niteliği taşımaz ve gerçekliği yoktur. Sitemiz taslak aşamasında rastgele oluşturulan içeriklerden sorumlu değildir. Yinede sitemizden kaldırılmasını istediğiniz içerikler için [email protected] adresine mail ileterek taleplerinizi iletmeniz halinde yasal süre içerisinde tüm içerikler sitemizden kaldırılacaktır.