Birçoğu için bariz bir seçim, diğerleri onlardan kaçınıyor. Son dönemde süpermarketlerde ciddi oranda artan self-servis yazarkasalardan bahsediyoruz.
Tesco Mağazaları’nın iç iletişim müdürü Jiří Netík, “Self-servis yazarkasaların mevcut temsili, klasik olanlarla karşılaştırıldığında neredeyse yüzde 60’tır” diyor.
Liberec’teki Forum alışveriş merkezindeki Tesco süpermarketi, son aylarda modern yazarkasa sayısını yirmiye çıkardı. Burada klasik olanlardan yalnızca altı tanesi kaldı ve bunların genellikle yalnızca yarısı çalışır durumdadır.
“Ancak tam bir değişim planlamıyoruz. Küçük ve orta ölçekli satın almaları hızlandırma potansiyelini algıladığımız satış noktalarında self-servis yazarkasaları genişletiyoruz” diye ekliyor Netík, az önce bahsedilen bakış açısının belirleyici olduğunu ve şirketin bu ihtiyaçlara hitap edeceğini Klasik yazar kasaları tercih etmeye devam edecek müşteriler.
Böyle bir müşteri, örneğin, beş parçalık küçük bir satın alma işlemine rağmen bir görevliyle birlikte kanıtlanmış kasaya giden 75 yaşındaki Jana’dır. “Self-servis olanları birkaç kez denedim ama her seferinde her şeyi bulmam uzun zaman aldı. Ayrıca gözlüklerim olmadan göremiyordum, bu yüzden yanlış tıklayıp her şeyi geciktirmiş olabilirim. Geleneksel bilet gişeleri açıksa her zaman oraya gidip sıraya girmeyi tercih ederim” diye anlatıyor deneyimini.
Ticaret, Lojistik ve Hizmet Çalışanları Sendikası başkan yardımcısı Kateřina Kavalírová’ya göre yaşlılar unutulmamalıdır. “Onlar için bazen bir kasiyer veya satış elemanıyla tanışmak tüm gün boyunca yaptıkları tek konuşmadır. Yeni teknolojileri anlamıyorlar, ödeme kartları ya da akıllı telefonları yok ve sosyal iletişime ihtiyaçları var.”
Kasiyerler işlerini kaybetmeyecek
Self-servis kasaların sayısı artmaya devam etse de bu, kasiyerlerin işlerini kaybettiği anlamına gelmiyor. Bazıları müşterilere yazarkasa konusunda yardımcı olurken, diğerleri mağazadaki diğer iş türlerine aktarılıyor.
“Yeni teknolojilerin ortaya çıkmasıyla birlikte bazı faaliyetler ortadan kalkıyor, ancak diğer taraftan bu çalışanların eğitildiği ve dolayısıyla mağazalarda kaldığı tamamen yeni süreçler ekleniyor. Bırakın kitlesel işten çıkarmalar, işten çıkarmalar kesinlikle yakın zamanda gerçekleşmeyecek. Mağazalarda hala büyük bir çalışan sıkıntısı var” diye vurguluyor Kavalírová.
Lidl ve Billa Na Rybníčka dışındaki tüm zincirlerin Liberec’in merkezinde self-servis kasaları vardır. Gelecekte onların da oraya gelmeleri gerekiyor. “Self-servis yazarkasaların test çalışmalarına geçen yıl seçili mağazalarda başladık, şu anda 40’a yakın mağazada mevcut. Bunları genişletmeye devam etmeyi planlıyoruz ve kurulumları üzerinde sürekli çalışıyoruz” diyor Lidl’ın basın sözcüsü Tomáš Myler. Müşteriler artık modern yazarkasaları örneğin bu zincirin Rochlica mağazasında bulabilirler.
Nakitsiz ödemelerin artan eğilimine yanıt olarak bazı süpermarketler, mağazalardaki işlemleri genellikle yavaşlatan, yalnızca kartla yapılan self-servis ödeme işlemlerini de uygulamaya koyuyor.
Yazılı ve sesli uyarılara rağmen kişiler sınırlı ödeme seçeneklerini fark etmiyor, satın alma işleminin tamamını tarıyor ve ancak son aşamada nakit ödeme yapamayacaklarını anlıyor ve doğru kasaya gidiyor.
Tesco Mağazaları şirketi, müşterilerin şu ana kadar pek hoşlanmadığı Scan&Shop hizmetiyle de alışverişleri daha verimli hale getirmeyi vaat ediyor. Son yıllardaki bu yenilik, satın alınan ürünleri sürekli olarak tarayıp doğrudan çantanıza koymanıza ve sıra beklemeden sadece kasada ödeme yapmanıza olanak tanıyor. Netík, “Müşterilerimizin ortalama yüzde üçü bu seçeneği kullanıyor ancak biz bu seçeneğin artmasını bekliyoruz” öngörüsünde bulunuyor.
Tesco Mağazaları’nın iç iletişim müdürü Jiří Netík, “Self-servis yazarkasaların mevcut temsili, klasik olanlarla karşılaştırıldığında neredeyse yüzde 60’tır” diyor.
Liberec’teki Forum alışveriş merkezindeki Tesco süpermarketi, son aylarda modern yazarkasa sayısını yirmiye çıkardı. Burada klasik olanlardan yalnızca altı tanesi kaldı ve bunların genellikle yalnızca yarısı çalışır durumdadır.
“Ancak tam bir değişim planlamıyoruz. Küçük ve orta ölçekli satın almaları hızlandırma potansiyelini algıladığımız satış noktalarında self-servis yazarkasaları genişletiyoruz” diye ekliyor Netík, az önce bahsedilen bakış açısının belirleyici olduğunu ve şirketin bu ihtiyaçlara hitap edeceğini Klasik yazar kasaları tercih etmeye devam edecek müşteriler.
Böyle bir müşteri, örneğin, beş parçalık küçük bir satın alma işlemine rağmen bir görevliyle birlikte kanıtlanmış kasaya giden 75 yaşındaki Jana’dır. “Self-servis olanları birkaç kez denedim ama her seferinde her şeyi bulmam uzun zaman aldı. Ayrıca gözlüklerim olmadan göremiyordum, bu yüzden yanlış tıklayıp her şeyi geciktirmiş olabilirim. Geleneksel bilet gişeleri açıksa her zaman oraya gidip sıraya girmeyi tercih ederim” diye anlatıyor deneyimini.
Ticaret, Lojistik ve Hizmet Çalışanları Sendikası başkan yardımcısı Kateřina Kavalírová’ya göre yaşlılar unutulmamalıdır. “Onlar için bazen bir kasiyer veya satış elemanıyla tanışmak tüm gün boyunca yaptıkları tek konuşmadır. Yeni teknolojileri anlamıyorlar, ödeme kartları ya da akıllı telefonları yok ve sosyal iletişime ihtiyaçları var.”
Kasiyerler işlerini kaybetmeyecek
Self-servis kasaların sayısı artmaya devam etse de bu, kasiyerlerin işlerini kaybettiği anlamına gelmiyor. Bazıları müşterilere yazarkasa konusunda yardımcı olurken, diğerleri mağazadaki diğer iş türlerine aktarılıyor.
“Yeni teknolojilerin ortaya çıkmasıyla birlikte bazı faaliyetler ortadan kalkıyor, ancak diğer taraftan bu çalışanların eğitildiği ve dolayısıyla mağazalarda kaldığı tamamen yeni süreçler ekleniyor. Bırakın kitlesel işten çıkarmalar, işten çıkarmalar kesinlikle yakın zamanda gerçekleşmeyecek. Mağazalarda hala büyük bir çalışan sıkıntısı var” diye vurguluyor Kavalírová.
Lidl ve Billa Na Rybníčka dışındaki tüm zincirlerin Liberec’in merkezinde self-servis kasaları vardır. Gelecekte onların da oraya gelmeleri gerekiyor. “Self-servis yazarkasaların test çalışmalarına geçen yıl seçili mağazalarda başladık, şu anda 40’a yakın mağazada mevcut. Bunları genişletmeye devam etmeyi planlıyoruz ve kurulumları üzerinde sürekli çalışıyoruz” diyor Lidl’ın basın sözcüsü Tomáš Myler. Müşteriler artık modern yazarkasaları örneğin bu zincirin Rochlica mağazasında bulabilirler.
Nakitsiz ödemelerin artan eğilimine yanıt olarak bazı süpermarketler, mağazalardaki işlemleri genellikle yavaşlatan, yalnızca kartla yapılan self-servis ödeme işlemlerini de uygulamaya koyuyor.
Yazılı ve sesli uyarılara rağmen kişiler sınırlı ödeme seçeneklerini fark etmiyor, satın alma işleminin tamamını tarıyor ve ancak son aşamada nakit ödeme yapamayacaklarını anlıyor ve doğru kasaya gidiyor.
Tesco Mağazaları şirketi, müşterilerin şu ana kadar pek hoşlanmadığı Scan&Shop hizmetiyle de alışverişleri daha verimli hale getirmeyi vaat ediyor. Son yıllardaki bu yenilik, satın alınan ürünleri sürekli olarak tarayıp doğrudan çantanıza koymanıza ve sıra beklemeden sadece kasada ödeme yapmanıza olanak tanıyor. Netík, “Müşterilerimizin ortalama yüzde üçü bu seçeneği kullanıyor ancak biz bu seçeneğin artmasını bekliyoruz” öngörüsünde bulunuyor.